Galata Köprüsü ve Leonardo da Vinci

Tarihi Altın Boynuz bilinenin aksini güzelliği ile değil lojistik açıdan yarattığı kabusla bilinmektedir. Şehrin bir bölümünden içeri süzülerek eski çağda İstanbul'u bir bıçak gibi ikiye bölen Haliç şehir yöneticilerine hep zorluklar yaşatmıştır.

Justinianos
Justinianos 
Doğu Roma İmparatorluğunun zirve döneminde Ayasofya Kilisesini yaptıran Justinianos, Haliç üzerine bir köprü inşa  emrini verir.  Yeri tam olarak bilinmemekle birlikte, 12 kemerden oluşan Bizans kaynaklarından  'Aghios Khalinikos Köprüsü' geçen eserin Eyüp-Sütlüce arasında olduğu tahmin edilmektedir.Bu köprü zamanla yıkılmış ve yeri hiç bir zaman bulunamamıştır .

Justinianos öyle atılımlar yapmıştırki Ortodoks kaynakları onu bir Aziz olarak bilirler. Bir çok kilisede adına   mozaiklerle resmedilmiş,  süslenmiştir.

Yan tarafta I. Justinianus mozağini görebilirsiniz. , Mozaik,  İtalya'da St. Vitale Ravenna Kilisindedir.

Ardından gelişen süreçte güçsüz Bizans bir köprü daha inşa edememiştir. Fatih Sultan Mehmet İstanbul surlarını aşmaya kalkışana kadar Haliç hep kadırgalar ile geçilir olmuştur.    Fatih Sultan Mehmet ordularının Kostantinpolis surlarına ulaşabilmesi için Haliç'e geçici bir köprü kurdurmuştur. Bu mobil köprü gemilerin yan yana dizilmesi ile oluşturulmuştur. Ordular gemiden gemiye geçerek karşı kıyıya ulaşabilmiştir.

Leonardo da Vinci Köprü Tasarımı
Leonardo da Vinci  Haliç Köprüsü Tasarımı 
II. Beyazıt  bu açığı fark etmiştir. Atalarından devir aldığı İstanbul'a yatırımda bulunmak için Haliç'i aşacak bir köprü düşler. Galata köprüsü için devrin güçlü bilim adamlarına başvuran Osmanlı Leonardo da Vinci'den bir tasarım yapmasını istedi.

 Leonardo da Vinci,  240 metre uzunluğunda ve 24 metre genişliğinde o gün şartlarında en uzun köprünün iki katı büyüklüğünde bir tasarım padişaha sunuldu. Ancak Sultan Beyazıt Haliç'in girişini daraltacak bu projeye izin vermedi.  









0 yorum:

Yorum Gönder